Култура

11 юни 2018 12:26

Димитрис Папайоану със „Златен век“ от Министерството на културата

По повод 24 май министърът на културата Боил Банов отличи световноизвестния хореограф Димитрис Папайоану с почетен знак “Златен век” - печат на Цар Симеон Велики - златен и грамота за постиженията му в областта на културата. Папайоану ще ...

източник: clubz.bg
Виж повече

 
Свързани новини

България и Македония ще разширят сътрудничеството си в областта на културата

15 August 2018 12:15

Правителството одобри проект на Програма за сътрудничество в областта на културата между Министерството на културата на България и Министерството на културата на Македония за периода 2018-2021 г. Налице е взаимен стремеж за разширяване на сътрудничеството и взаимодействието в съответствие с новите политически реалности в региона. Общите интереси и сходните външнополитически приоритети на Република България и Република Македония създават условия за плодотворно сътрудничество в двустранен и много

Краят на Бронзовата къща: начало за нови инсталации

14 August 2018 15:38

Площадката на бившия мавзолей на Георги Димитров става постоянно място за арт инсталации. Столична община обявява, че ще финансира временни произведения на съвременното изкуство на мястото, където днес се издига Бронзовата къща. В рамките на новата програма „Навън“ ще бъде обявен конкурс за проекти, като одобрените – един или повече – ще получат финансиране за реализация през 2019 г. Общият бюджет на програмата е 100 хиляди лева годишно. Проекти по програма „Навън” ще се приемат от 1 октомври 2018 г. до 15 ноември 2018 г. Първата нова инсталация на мястото на Бронзовата къща може да видим в периода март-декември 2019 г. Произведенията ще имат срок за експониране между 3 и 9 месеца, по преценка на Творческата комисия към Общината. Минималният срок за експониране е един месец. Комисията е в състав: членовете на Експертно-художествения съвет към Столична община, двама независими външни експерти по визуални изкуства, двама експерти от Софийска градска галерия, представител на Министерството на културата и представител на Обществено-експертния съвет по устройство на територията, градски дизайн и реклама. Комисията излиза с предложение за проекти, които да бъдат реализирани, както и за резерви. Окончателният списък ще бъде определен от Творческия съвет на СП „Култура“. След това предстои обществено обсъждане на одобрените проекти и накрая – гласуване от Столичния общински съвет. „Бронзова къща“ има, но горчивият вкус остава Очакванията от Общината към кандидатите са „да предлагат произведения с висока художествена стойност и иновативност и да спомагат за постигане на по-голямо разнообразие и динамика в културния живот на София“. Проектите трябва да „позволяват представяне в градска среда със свободен достъп; да бъдат обезопасени; да не изискват целева охрана; да не предвиждат никаква форма на реклама върху инсталациите или техните временни оградни съоръжения в периода на експониране“. Няма да бъдат подкрепяни вече познати в градска среда произведения. Проектите трябва да отговарят и на всички изисквания съобразно Наредба за именуване и преименуване на общински обекти, поставяне, преместване и премахване на паметници и художествени елементи на територията на Столична община. Направление „Архитектура и градоустройство“ ще предостави за ползване от кандидатите конструктивния проект и геодезията на площадката с изискванията за конструктивна и архитектурна съотносимост на предложенията. През 2019 г. ще бъдат подкрепени до 2 проекта, а финансирането е от бюджета на Столична програма „Култура“. Площад Славейков

Балканският наследник на Пина Бауш

14 August 2018 09:23

Преди 9 години, на 58-годишна възраст, от нашия свят си отиде хореографката Пина Бауш – една от най-влиятелните фигури в развитието на танца през втората половина на XX век. Пина Бауш (1940–2009) е фундаментална по отношение на съвременното сценично изкуство – няма да е пресилено да се каже, че за съвременната хореография тя е пророк […]

Световна премиера на "Хищникът" на ONE DANCE WEEK 2018

09 August 2018 13:55

На 6 октомври почитателите на съвременните изкуства ще станат свидетели на световната премиера на първия цялостен спектакъл на изгряващите гръцки звезди Дана Димитриади и Дионисиус Аламанос "Хищникът". Двамата ще поставят финалните щрихи на представлението си, развито върху едноименната им танцова миниатюра UNCIA, на творческа резиденция в Пловдив през август. Спектакълът е копродукция на ONE DANCE WEEK, Big Story Performing Arts Services и Centre Civic de la Barceloneta. В работата с

Очаквайте новата „Култура“

09 August 2018 13:06

В началото на септември очаквайте новото списание „Култура“ – месечно издание, което ще излиза 10 пъти годишно, всеки брой ще е с книжно тяло от 80 стр. и цена 3,50 лв.

Живи възстановки на картини в Италия

08 August 2018 21:06

Млади артисти направиха живи възстановки на картини на фестивал в град Авиляно, Италия. По традиция събитието събира хиляди туристи и любители на изкуството.

Театър на сенките в Бургас

07 August 2018 18:26

Театърът на „Карагьоз“ – сенки от миналото в съвременен прочит, на фестивала „Дни на куклите“ в Бургас.

Как Бетовен работи за интеграцията (ВИДЕО)

03 August 2018 12:41

На централния бонски площад, в подножието на паметника на Бетовен, за няколко дни е кацнал роял, достъпен за всеки желаещ да посвири на него. И същевременно да направи нещо за сближаването на европейците и бежанците, благодарение на универсалния език на музиката. Виенската публика се наслаждава на рояла на открито Това е акцията Open Piano For Refugees, тръгнала през 2016 г. от Виена, и вече стигнала до 24 европейски града, които гостоприемно се съгласяват да сложат роял в центъра си, а създаваната на него музика да носи не само естетическа наслада, но и практическа полза – щом със събраните средства се насърчава музикалното образование на пристигнали в Европа бежанци. В дъното на цялата работа са четирима виенски ентусиасти, които вече са дотолкова напреднали с проекта си, че организират цели семестри с уроци по музика срещу символични суми за бежанци и хора с увреждания. Първият в света социален музикален институт ДоРеМи (или поне за друг такъв данни няма) работи във Виена от март, след като в продължение на година и половина инициаторите на акцията организират клавирни концерти на открито по площадите в Австрия, Германия и Швейцария, след което инвестират даренията във възможността да сближат бежанците и изкуството. В града на Моцарт също се радват и на музиката, и на каузата. „Всички могат да свирят, всички могат да слушат“, е мотото на кампанията, минала през редица градове в немскоговорящите европейски територии, стигнала до Бон, откъдето ще продължи към Линц, Залцбург, Виена и Мюнхен. Може би и Братислава, но още не е сигурно, казва от името на инициаторите Удо Фелицетер, който с удоволствие наблюдава интереса, на който се радва роялът, поставен на централния бонски площад. „Когато свирят деца, даренията са много повече“, споделя той впечатленията си. Но няма вид на човек, развълнуван твърде от материалната страна на нещата – радва го радостта, която присъствието на рояла носи на минувачите. С даренията се подпомага дейността на виенския социален музикален институт ДоРеМи „Музиката не прави разлика межу религиите или произхода – тя свързва хората без думи“, отбелязва Удо, който не само очаква, но и вижда как преминаващите не остават безучастни, интересуват от смисъла на цялата работа и немалка част подкрепят каузата. В резултат на тази подкрепа от март насам във Виена успешно функционира музикалният институт ДоРеМи, където учениците се обучават по двойки – единият е местен и по презумпция платежоспособен, а другият е пристигнал неотдавна в Европа и или се възползва от концепцията „Плащаш колкото можеш“, или може пък да се сдобие с един вид патрон, който да поеме обучението му срещу 170 евро на семестър. Първият от семестрите вече е приключил, сега се събират кандидати за втория, при това не само за уроци по пиано – предлага се и обучение по различни видове ориенталско музициране, поднесено от компетентни преподаватели. „Обединява ни магията на музиката, социалният ангажимент и убеждението, че светът може да стане по-добър и по-музикален“, казва Удо, който харесал идеята за поставяне на пиано на открито, след като се натъкнал на нея по време на един велопоход из Украйна. И доразвил видяното заедно със своите съмишленици.    Неизбежно в града на Бетовен от рояла зазвучава „На Елиза“ - в изпълнение, както се оказва, на иракски кюрд. „Аз съм от България“, му казвам, за да поддържам разговора, и получавам „висока оценка“ – харесвам България, това е страната, през която минаваме, за да стигнем дотук. На младежа на му липсва нито самочувствие, нито концепция – в Германия стресът е твърде много, във връзка с което смята да продължи към Канада. И Удо от Виена казва, че би заминал за Канада, но засега обикаля Европа с рояла, работещ в полза на бежанците, и е твърдо решен да направи за тях колкото може повече. Когато музикалният инструмент поосиротее откъм интерес, сяда и самият той показва какво може, а то не е малко.

Отменят безплатното посещение в неделя в италиански музеи

03 August 2018 11:43

Новият културен министър на Италия, Алберто Бонисоли, предизвика противоречиви реакции с решението си да премахне деня с безплатен достъп в музеите и паметниците на културата в страната. През юли 2014 г. 480 държавни културни забележителности и институции, включително Помпей, Уфици и Колизеума, обявиха вход свободен в първата неделя на всеки месец, отбелязва „The Art Newspaper“. В Италия безплатният ден е познат като „Domenica al museo“ (Неделя в музея) – една от културните инициативи, предложени от предшественика на Бонсиоли на поста – Дарио Франческини. На среща с медиите на 31 юли обаче Бонисоли обявява, че е решено да се премахнат безплатните недели след края на лятото. И докато инициативата „работела добре като публична кампания“, „вървим към посока, която не се харесва на никого“. В Помпей например, било трудно да се спази традицията в първата неделя на месец август, защото „хиляди чуждестранни туристи пристигат и си мислят, че италианците са бесни, че трябва да ги пускат безплатно“. Бонисоли твърди, че музеите единодушно подкрепили решението, но все пак подчертава, че всяка институция ще може да преценява сама за себе си дали да се откаже от безплатния ден. Бившият министър на културата, Франческини, отговори на решението на Бонисоли в Туитър, че „Неделята в музея“ е увеличила с 10 млн. посетителите на културните забележителности в страната от 2014 г. до днес и е насърчила много хора да посетят за пръв път музей. „Не карайте културата и италианците да плащат за желанието на политиците да скъсат с миналото“, призовава в социалната мрежа Франческини. Матео Ренци, бившият министър-председател на Италия, разкритикува новото правителство, че „разрушава всичките ни добри и полезни инициативи“. „Те активираха булдозерите срещу културата“, коментира той. Новината обаче се прие добре във Флоренция – от Айке Шмид, директор на галерия „Уфици“, и Сесил Холбърг, директор на Галерията на Академията. „Може би е време да сменим стратегията, особено в туристическия сезон“,смята Шмид, допълвайки, че „по-гъвкави“ отстъпки биха привлекли по-скоро местните, а не туристите, които така или иначе са готови да платят билета си. Освен това заради отпадането на таксата за вход в неделите се събират толкова много хора, че това създава проблем за сигурността в културните обекти, отбелязва Холбърг за музея, където се съхранява „Давид“ на Микеланджело. В Милано не са готови да се откажат от инициативата. Кметът на града Джузепе Сала обеща на 1 август, че всички музеи на територията на града ще останат безплатни за посетители в първата неделя на всеки месец. „Милано няма да спре [свободния ден] – оповести Сала във Фейсбук. – Продължаваме напред с радост, че виждаме толкова много граждани и туристи, които посещават нашите музеи.“ "Площад Славейков"

Министрите Банов и Вълчев със споразумение за сътрудничество между институциите

31 July 2018 11:54

Министърът на културата Боил Банов и министърът на образованието Красимир Вълчев подписаха споразумение за по-тясно взаимодействие между училищата, музеите и културните институти.