Християнство

05 юли 2018 22:25

Журналист оглави висша служба във Ватикана

Папа Франциск назначи италианския журналист Паоло Руфини за ръководител на ватиканската служба за комуникации, като за първи път начело на служба в светата столица застава член на светската общност. Руфини идва на мястото, което бе освободено през ма...

източник: www.actualno.com
Виж повече

 
Свързани новини

Разследват хора на Сикстинската капела за пране на пари

13 September 2018 09:05

Папа Франциск е разпоредил разследване за финансови нередности в световноизвестния хор на Сикстинската капела, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. В изявление на Ватикана се казва, че ватикански магистрати са започнали разследването преди няколко месеца и че то продължава. Разследвани са мениджърът на хора, който е светско лице, както и неговият директор, който е свещеник. Те са заподозрени във финансови злоупотреби и пране на пари. Хорът на Сикстинската капела е основан през 1471 г. и се смята, че той е най-старият в света, като корените му датират от средновековния папски хор Скола Канторум, основан от папа Григорий Велики около 600 г.

Борба срещу сексуалните посегателства или борба за власт?

28 August 2018 10:56

Скандалът около сексуалните посегателства на католически свещеници избухна с нова сила по страниците на американския печат след публикуването в неделя на откритото писмо на бившия посланик на Ватикана в САЩ архиепископ Карло Мария Вигано, пише днес в. "Вашингтон пост", цитиран от БТА. В безпрецедентното си писмо 77-годишният вече Вигано, сменен като посланик преди 2 г., обвинява папа Франциск, че е бил информиран за сексуалните похождения и корумпираните нрави на бившия архиепископ на Вашингтон Тиодор Маккарик, но ги е прикривал. За обвиненията срещу Маккарик е знаел и предишният папа, Бенедикт Шестнадесети, пише ексдипломатът - човек от висшите кръгове на Ватикана.  Нито сегашният, нито предишният папа са потвърдили или отхвърлили тези обвинения, отбелязва "Вашингтон пост".  В една институция, която очаква безпрекословно подчинение на трона на Свети Петър, наблюдателите, опитващи се да схванат същността на безпрецедентния порицаващ ход на Вигано виждат свидетелство за вътрешните войни между консерватори и либерали във Ватикана при "царуването" на Франциск, пише американският всекидневник. Особено през последните месеци Вигано - комуто Франциск отказа традиционното повишение до кардинал след изтичане на посланическия му мандат в САЩ - открито застава на страната на най-яростните критици на сегашния папа. Тези консервативни висши санове са вбесени, че първият латиноамерикански папа се опитва да протегне ръка към хомосексуалните и разведени католици и открито оспорват неговите становища, посочва всекидневникът.  Показателно е заглавието по темата и на друг авторитетен американски вестник, "Ню Йорк таймс": "Борбата за власт във Ватикана излиза наяве, консерваторите минават в атака". Този уикенд стана ясно колко гневни са политическите и доктриналните врагове на папа Франциск, пише  всекидневникът по повод откритото писмо на архиепископ Вигано, в което се иска неговата оставка заради прикриването на деянията на бившия кардинал Маккарик.  Според Вигано сексуалните похождения на висши духовници, които сега излизат наяве, са резултат от "хомосексуалното течение" във ватиканската йерархия, пише "Ню Йорк таймс". Неговото писмо, появило се в разгара на деликатната визита на папата в Ирландия, дава идеологически израз на ватиканската опозиция, която превръща кризата около сексуалните посегателства в свое оръжие, за да постави под заплаха не само курса на Франциск, но и неговото папство изобщо. Така противниците на аржентинския папа най-малкото връщат в центъра на дебатите въпроса за хомосексуалността в Католическата църква, защото много консерватори смятат, че именно този въпрос стои в основата на скандала със сексуалните посегателства, подчертава вестникът. Интригите и борбите за власт във Ватикана не са нищо ново, но те обикновено остават в рамките на средновековните стени или просто прелитат над главите на редовите католици по света. Този път обаче битката се води по изключително открит и брутален начин. Тя се подхранва от медиите на модерната епоха, от неохотата на папата да затвори устите на критиците си, а и самият предмет на скандала - сексуални посегателства срещу деца - изглежда повече от всичко друго е причина за бягството от редиците на правоверните.  Обвиненията в писмото на Вигано не са подкрепени с доказателства. Запитан в неделя дали те са верни, Франциск каза, че те не заслужават да им отговаря. Те обаче си остават сериозни сериозни и мъглявите отговори на папата само задълбочават публичния интерес, особено към ключовото обвинение - че той е бил информиран за сексуалните похождения на Маккарик с млади семинаристи и не е предприел нищо, заключава "Ню Йорк таймс", като отбелязва, че исканията за оставка на папата съвсем не са случайни.

Ватиканът изцяло отрече смъртното наказание

02 August 2018 15:29

Смъртното наказание вече е недопустимо при всички случаи според католическата църква. Това гласят направените от папа Франциск промените в катехизиса на католическата църква, който описва всички догми и фундаментални въпроси. Папа Франциск: Страхът от бежанци е грях, ако поражда враждебност Досега смъртното наказание беше смятано за приемливо в някои случаи.  "Смъртното наказание е подходящо наказание за някои изключително тежки престъпления и приемливо, макар и в изключителни случаи, за осигуряване на доброденствието на общността." Промените, направени от папа Франциск, който е противник на смъртното наказание още от избирането си за глава на римокатолическата църква, гласят: "Смъртното наказание е недопустимо, защото представлява атака срещу неприкосновеността и достойнството на човека." Според променения текст, достойнството на човека не бива да се нарушава дори след извършването на сериозни престъпления. Освен това на извършителя не трябва да се отрича правото да се поправи. Църквата ще работи за премахване на смъртното наказание по целия свят, се казва в изявление на Ватикана. Очаква се промяната, въведена от папа Франциск, да срещне силна съпротива след вярващите. В синьо - държавите, които са премахнали смъртното наказание; зелено - само при извънредни случаи (военни престъпления); оранжево - де факто премахнато; червено - законна форма на наказание.  

Папата откри 71-та асамблея на италианските епископи

22 May 2018 14:38

При откриването на пленарната асамблея на италианските епископи, папа Франциск посочи своите безпокойства за Църквата в Италия: кризата на религиозни звания, евангелска бедност и финансова прозрачност и накрая намаляване броя и обединяване на диоцезите. „Кръвоизливът“ на звания В своето слово при откриване пленарната асамблея, която се провежда в новата синодална аула във Ватикана от 21 до 24 май, папата обясни, че изразява своите безпокойства „не за да ги упреква“, а защо става въпрос за много важни въпроси за живота на Църквата в Италия. На първо място кризата на религиозни звания, която определи като „кръвоизлив на звания“. За папа Бергольо, това е „плод на отровната култура на временното, на релативизма и диктатурата на парите, които отдалечават младите от религиозното призвание“. Също така поради „намаляване на раждаемостта, скандалите в Църквата и хладното свидетелство на вярата“. Тъжно е да се види как тази земя, люлка на многобройни звания и мисионери, „навлиза в състоянието на стерилност на званията без ефикасно противодействие“, посочи папа Бергольо. Неговото предложение е т.н. “fidei donum” (от лат. „дар на вярата“) или  временно преотстъпване на свещеници, дякони и богопосветени миряни от един диоцез. Това обединява диоцезите, както даряващите, така и получаващите – посочи Франциск. „Помислете дали сте способни да проявите креативност“. Евангелска бедност и финансова прозрачност Второто безпокойство на папата е свързано с евангелската бедност и финансовата прозрачност на диоцезите. За мен, като йезуит, бедността винаги е майка и стена на апостолския живот – обясни папа Бергольо. Майка, защото ражда живота и стена, защото го защитава. Без бедност няма а апостолски плам.  Истинският вярващ не може да говори за бедност и да живее като фараон“. Папата посочи случаи в които църковни служители попадат в ситуации, които надхвърлят техните финансови възможности или ги управляват по непочтен начин. „Нужни ясни правила за всички“, подчерта Франциск. „Познавам един от вас, който кани вечеря, но не плаща с парите на диоцеза, а от своя джоб. Това са малки, но важни жестове. Съзнавам и съм признателен, че много е направено за бедността и прозрачността от Епископската конференция. Но трябва да се направи още“. По-малко и по-големи диоцези Накрая папата се спря на въпроса за прегрупиране на италианските диоцези, припомняйки, че това „пастирско изискване за сливане на диоцезите, поради големия им брой, е започнало още от папа Павел VI през 1964. „Също така, през 2016, Конгрегацията за епископите поиска от регионалните епископски конференции да изпратят своите проекти за реформи“, допълни Франциск. След заключителния поздрав, папата прикани своите събратя епископите да зададат своите въпроси, както и критики. „Не е грях да се критикува папата“, посочи Бергольо. dg/ rv

На 29 юни папата ще въздигне 14 нови кардинали

21 May 2018 13:59

Папа Франциск обяви провеждането на Консистория на 29 юни на която ще въздигне в кардиналски сан 14 епископи. Съобщението бе дадено след богородичната молитва Царице Небесна на празника Петдесеятница. Новите кардинали са от Европа, Латинска Америка и Азия: „Тяхното присъствие изразява универсалността на Църквата, която продължава да известява милосърдната Божия любов на всички хора по земята – каза папата. Освен това, включването на нови кардинали в Римския диоцез е проява на неразривната връзка между седалището на Св.Петър и отделните Църкви по света“. Ето имената на новите кардинали: Н.Бл. Луис Рафаел Сако, Халдейски патриарх на Вавилония; Монс. Луис Ладария, префект на Конгрегацията за Доктрината на вярата; Монс. Анджело Де Донатис, генерален викарий на Римския диоцез; Монс. Джовани Анждело Бечу, заместник-държавен секретар на Ватикана и специален делегат при Суверенния Малтийски орден; Монс. Конрад Крайевски, ръководител на апостолическата служба за подаяния; Монс. Йозеф Кутс, архиепископ на Карачи, Пакистан; Монс. Антонио дос Сантос Мартос, епископ на Лейрия-Фатима, Португалия; Монс. Педро Барето, архиепископ на Хуансайо, Перу; Монс. Дезире Царахазана, архиепископ на Томазина, Мадагаскар; Монс. Джузепе Петроки, архиепикоп на Акуила, Италия; Монс. Томас Маньо Маеда, архиепископ на Осака, Япония; Заедно с тях, към кардиналската колегия ще се присъединят един архиепископ, един епископ и един богопосветен, които са се отличили в служението към Църквата: Монс. Серджо Обезо Ривера, почетен архиепископ на Ялапа, Гватемала; Монс. Торибио Порко Тикона, почетен епископ на Коро Коро, Япония; Отец Акуилино Бокос Мерино, от религиозното общество на Кларетините. С новите кардинали, Кардиналската колегия ще бъде формирана от 227 кардинали, от които 125 с право на избирателен глас и 102 без това право. 53 произхождат от Европа, 17 от Северна Америка, 5 от Централна Америка, 13 от Южна Америка, 16 от Африка, 17 от Азия и 4 от Океания. dg/ rv    

“Oeconomicae”: пътеводител за хуманизиране на икономиката и финансите

18 May 2018 13:16

Конгрегацията за доктрината на вярата и Ведомството за човешко развитие публикуваха документ за ролята на етиката в актуалната икономическо-финансова система, озаглавен “Oeconomicae et pecuniariae quaestiones. Икономика и особени въпроси. Размишления за етическо разграничаване на някои аспекти в актуалната финансово-икономическа система“. Развитието на икономическите и финансови въпроси за реалното и цялостно благосъстояние на човека трябва да е свързано с една „ясна етическа основа“ и със „съюза между техническото знание с човешката мъдрост“, се чете в документа. Позовавайки се на енцикликата Laudato Si на папа Франциск, се подчертава, че „любовта към обществото и ангажимента за общото благо са висша форма на милосърдие, което се отнася не само до отношенията между отделните индивиди, а и в социалните, икономическите и политическите отношения“. Ключът към истинското развитие е „любовта към цялостното благо, което е неразривно свързано с любовта към истината“, а това развитие е възможно „само на базата на етически размисъл“. Документът припомня, че една от приоритетните задачи на Църквата е да призовава всички към някои ясни етически принципи. Остарели критерии продължават да управляват света „Настоящата финансова криза можеше да бъде подходящ повод за развитието на едно нова икономика, по-внимателна към етическите принципи, и за нова регулиране на финансовата дейност, неутрализирайки хищническите и спекулативни аспекти в полза на реалната икономика“, се чете в документа. „Въпреки положителните усилия на различни нива, не се достигна до действия, които да доведат до преосмисляне на някои остарели критерии, които продължават да управляват света“. Печалбата във вреда на другите е осъдителна Документът определя като „неприемлива печалбата при която се използва собствената господстваща позиция в ущърб на другите или обогатяването, което носи вреда  или смущава колективното благосъстояние“. Такава практика е особено осъдителна, от морална гледна точка, „когато стремежа за печалба от страна на малка група хора, както и важни инвестиционни фондове, чрез спекулативно намаляване стойността на акциите на държавния дълг, оказват негативно влияние или утежняват икономическата ситуация на цели държави“. Парите трябва да служат, а не да управляват В един контекст, белязан от дълбоки неравенства, е необходимо да се преосмислят икономическите модели, се чете в документа. „Настъпил е момента да се продължи възстановяването на истински хуманното, да се разшири хоризонта на  човешкото мислене и сърце, за да се признаят изискванията на истината и благото. На икономиката не трябва да се гледа като средство за  власт, а за служение: парите трябва да служат, а не да управляват“. Нови форми на икономика В този смисъл, компетентните институции и отговарящи органи са призвани „да изработят нови форми на икономика и финанси, чиито практики и правила да бъдат насочени към прогреса на общото благо и да зачитат човешкото достойнство, ползвайки помощта на социалното учение на Църквата“. По-конкретно в документа се посочва нуждата от „етически размисъл за някои аспекти на финансовата дейност, която ако е откъсната от антропологическите и морални основи, води не само до видими злоупотреби и несправедливост, а е способна да създава системни кризи в световен мащаб“. В търсене на общото благо „За преструктурирането на съвременните икономическо-финансови системи всеки от един нас може да направи много, особено ако не бъде сам – се чете в документа. Многобройни граждански асоциации представляват ценен ресурс на съзнание и социална отговорност. Днес, повече от всякога, всички сме призвани да бдим като часовои на добрия живот и станем участници в нов социален протагонизъм, като насочим нашата дейност в търсене на общото благо, базирайки се върху здравите принципи на солидарността и субсидиарността“. dg/ rv

Нов Устав на Ведомството за миряните, семейството и живота

09 May 2018 12:03

Светият престол публикува новия Устав на Ведомството за миряните, семейството и живота. Основано от папа Франциск с писмото под формата на Motu Proprio “Sedula Mater” на 14 август 2016, във Ведомството се сляха компетенциите и функциите на бившите Папски съвети за миряните и за семейството, които преустановиха с това преустановиха своето съществуване. Към същото ново ведомство е включена и Папската академия за Живота и с него има „пряка връзка“ Папския богословски институт „Йоан Павел ІІ за брачните науки и семейството“. Ведомство, което вече не е разделено на три секции Първата новост в Устава – който ще влезе в сила на 13 май, възпоменание на Дева Мария Фатимска – е, че Ведомството вече не е разделено на три секции, независимо че има повече компетенции. Освен това се припомня, че „според принципите на колегиалност, синодалност и субсидарност“, Ведомството поддържа „отношения с Епископските конференции, поместните Църкви и други църковни организми, насърчавайки обмяната между тях и предоставяйки сътрудничество с цел популяризиране на ценностите и инициативите, свързани с разглежданите от Ведомството теми“. Насърчаване на вярващите миряни в Църквата и по света В новия Устав се подчертава, че Ведомството вдъхновява и насърчава званието и мисията на вярващите миряни в Църквата и по света, както като отделни индивиди, сключили брак или не, така и като членове, принадлежащи на асоциации, движения и общност. Освен това то „спомага за укрепването у вярващите миряни на съзнанието за съвместната отговорност, по силата на Кръщението, за живота и мисията на Църквата, според различните харизми получени за общо назидание, с особено внимание към характерната мисия на вярващите миряни да вдъхновяват и усъвършенстват реда на временните реалности“, както посочва Съборната конституция за Църквата "Lumen gentium" от 1964. Протагонизмът на младежите Новият Устав откроява по-добре особеното внимание на Ведомството към младежите, „насърчавайки техния протагонизъм сред предизвикателствата на съвременния свят… Силен момент на неговата дейност е подготовката на Световните младежки дни“. Мъжът и жената: специфичност, взаимно допълване, равно достойнство В новия Устав се подчертава, че „Ведомството ще работи за задълбочаването на размишлението за връзката между мъжът и жената в съответната специфика, взаимно допълване и равно достойнство. Валоризирайки „женския гений“, ще даде своя принос към църковния размисъл за идентичността и мисията на жената в Църквата и в обществото, насърчавайки нейното участие“. Пастирска грижа и права на семейството В текста се подчертава, че Ведомството „в светлината на папската учителна власт, насърчава пастирската грижа за семейството, закриля неговото достойнство и благоденствие, базиращи се на Тайнството Брак. Освен това  ще насърчава неговите права и отговорност в Църквата и гражданското общество, така че семейната институция да може все по-добре да изпълнява своите функции както в църковната, така и в обществената сфера“. Припомня се, че „Ведомството ще организира конференции и световни срещи, особено Световната среща на семействата“. Внимание към „нередовните“ ситуации Позовавайки се на осма глава от Апостолическото насърчение на папа Франциск, Amoris laetitia, Уставът подчертава „пастирската загриженост на Църквата и към така наречените „нередовни“ ситуации“. Закрила на живота от зачатието до естествения му край Новият Устав потвърждава, че „Ведомството подкрепя и координира инициативи в полза на отговорната прокреация, както и за закрилата на човешкия живот от неговото зачатие до естествения му край, имайки предвид нуждите на човека в различните етапи на развитие“. Освен това „насърчава и поощрява организациите и асоциациите, които помагат на жената и на семейството да приемат и закрилят дара на живота, особено в случаи на тежки бременности, и за избягване на пребягването до аборта. Подкрепя също така програми и инициативи насочени към подкрепа на жени, които вече са абортирали“. Новите идеологии Документът подчертава също, че „Ведомството на базата на католическата морална доктрина и на учението на Църквата, проучва и насърчава обучението по основните проблеми по биомедицина и право, отнасящи се до човешкия живот и относно идеологиите, които се развиват в отношения на същия човешки живот и реалността на човешкия род“. Уставът, както предишният, е одобрен ad experimentum. svt/ rv

Високотехнологични шлемове получи Ватиканската швейцарска гвардия (СНИМКИ)

07 May 2018 13:53

Най-малката армия в света, ватиканската Швейцарска гвардия се сдоби с нови попълнения и с нов високотехнологичен шлем, предаде ДПА.

Реформа на обучението по канонично право за невалидността на брака

05 May 2018 13:42

Светият престол предприе реформа на обучението по канонично право, в светлината на новите норми, установени от папа Франциск, за съдебните процеси по обявяване на невалидност на брака. За тази цел Конгрегацията за католическото образование публикува на 3 май инструкцията „Обучението по канонично право в светлината на реформата на брачния процес”. Документът – обяснява архиепископ Винченцо Дзани, секретар на Конгрегацията – „иска да насърчи една многоформена подготовка, особено академична, за различните хора, които работят в църковните съдилища или са ангажирани със семейна и брачна консултация, за които се изисква също и една подходяща подготовка по канонично право”. Докато обикновеният начин за обучение на бъдещи канонисти остава цикълът за лиценциат по канонично право, „инструкцията изисква – казва монс. Дзани – образователните структури по канонично право да предлагат и обучение за диплома по брачно и процесуално право, предназначена особено за тези, които са получили, по справедлива причина от Върховния Трибунал на Апостолическата Сигнатура, освобождаване от нуждата от академична степен”. Също така и за останалите служители в църковния съд, за които законът не изисква академична степен, се предвижда академичен курс, както и се „предвижда и едно подходящо минимално обучение за консултантите по пастирска грижа за брака и семейството”. Освен това „новото законодателство подчертава необходимите изисквания, които гарантират качеството на съществуващите институции, както и на тези, които ще бъдат изградени или одобрени в бъдеще”. Сред новостите в инструкцията са също възможността за създаване на „департаменти по канонично право” във богословските факултети, да се създават „катедри” по канонично право в юридическите факултети в католическите университети, както и се насърчава обучението по канонично право в богословските факултети, което винаги трябва да бъде преподавано само от хабилитиран преподавател. „В тази насока инструкцията иска да насърчи и задълбочи юридическата култура в Църквата” – подчертава монс. Дзани. Академичните институции трябва да се приспособят към новото законодателство от началото на академичната 2019/2020 година. vik/ rv

Папата към Швейцарската гвардия: смелост, търпение, щедрост и солидарност

04 May 2018 18:09

„Хубаво е да се види, когато един млад човек като вас, проявява внимание към другите и е благоразположен към нуждаещите се“. Това каза папа Франциск, обръщайки се към 33-та нови рекрути, които се положат клетва да служат предано на папата в следобедните часова на 6 май. „Възхитен съм от дисциплината, от чувството за църковна принадлежност, от дискретността и професионализма, с които всеки ден изпълнявате вашето служение“, каза папата обръщайки се към командира на Швейцарските гвардейци, Кристоф Граф, офицерите и гвардейския корпус, които прие на аудиенция във Ватикана, заедно с техните семейства и приятели. Двадесет и четири от новите рекрути са от немската част на Швейцария, останалите девет са от френската част. Тази година няма нови гвардейци от единствения италиански кантон в Конфедерацията, Тичино. На всички гвардейци папа Франциск припомни възможността, която имат да „изпитат лично универсалността на Църквата“, служейки за определен период от време в Рим. „Това е благоприятно време, за да затвърдите вашата вяра и да усилите вашето чувство на принадлежност към църковната общност“, изтъкна папа Бергольо. Папата припомни героичния жест на саможертвата на швейцарските войници на 6 май 1527 по време на „разграбването на Рим“. „Споменът от онзи ден е постоянен призив да не забравяте и да реализирате характерните качества на Корпуса“: „Да живеете с последователност католическата вяра; да постоянствате в приятелството с Исус и в любовта към Църквата; да бъдете радостни и прилежни в големите, но също и в малките и скромни ежедневни задължения; да проявявате смелост и търпение, щедрост и солидарност към всички. Тези са добродетелите, които сте призовани да упражнявате, както когато служите на честта и сигурността на Ватикана, така и когато свалите униформата“. Папа Франциск припомни, че благоразположението и вниманието към другите, които също рекрутите трябва да свидетелстват, са възможни само с помощта Господ, който може да се срещне „в колективната и личната молитва, във внимателното слушане на Словото Божие и в ревностното участие в Евхаристията. Тайната на ефективността на вашата работа тук във Ватикана, така както и на всеки ваш проект е постоянното упование в Христос“, подчерта папата. Преди да поздрави един по един новите рекрути папа Франциск завърши, като благодари на Бог „за даровете, които раздава на Корпуса на Папската швейцарска гвардия“ и призова гвардейците да се молят за него. „Помагайте ми да служа на Църквата и с вашата молитва“, завърши папата.