Култура

07 ноември 2018 13:33

Картини на велики художници излязоха изпод куките на китайски творци (ВИДЕО)

Творци пресъздават известни произведения на изкуството с помощта на прежда и куки за плетене Китайска галерия даде нов и интересен поглед върху известни творби на велики художници, пресъздадени не с четки и бои, а с прежда и куки за плетене. Изло...

източник: m.fakti.bg
Виж повече

 
Свързани новини

Иван Яхнаджиев: Картината е диалог на художника с онзи, който я гледа

23 June 2019 12:59

Повече от 40 години държах в дома си ръкописен текст на Димчо Дебелянов

Стълбовете на мечтите на Марк Форнес - въздушна скулптура от 3564 парчета

18 June 2019 11:38

Изглежда, че е напълнена с въздух, но всъщност е фиксирана с помощта на ултратънки алуминиеви пластини

Иван Яхнаджиев откри изложби в Парламента и в Стария град в Пловдив

17 June 2019 18:31

„Изкуството като алтернатива“ в Народното събрание и „Деца рисуват цветовете на Пловдив” са последните изяви на художника

Собственици на столична галерия сезират прокуратурата заради фалшиви картини

17 June 2019 18:02

Част от картините в изложба, която представя непознати творби на големи български художници, се оказаха фалшификати и копия. Собственикът на колекцията Николай Неделчев и екипът на галерията обявиха, че са жертва на измама и ще сезират прокуратурата.

Още за произхода на колекцията, показана в галерия „Структура“

17 June 2019 15:26

Първият от сериозните въпроси засяга предоставените в галерия „Структура“ сертификати и реставрационни протоколи. Вторият въпрос: кои са експертите, идентифицирали доказаните вече фалшификати?

Първата рисунка на Гоген беше продадена за 80 000 евро

17 June 2019 12:43

"Тази рисунка е интересна, защото оспорва тезата, че Гоген е самоук художник", каза аукционерът Аймерик Руйак

Версии за фалшивите картини в галерия "Структура"

17 June 2019 11:32

Тази изключително странна история започна с фанфари, възхищения и нови надежди, след това зави рязко в обратна посока – с шокиращи изненади и срам с международни отенъци. И все още не е ясно, нито защо се случи, нито как ще завърши – но щетите вече изглеждат неоценими. Преди да изложим няколко версии на случилото се, ето накратко какво се случи. На 30 май в столичната галерия „Структура“ бе открита необичайната за това арт пространство изложба „Модернизъм и авангард. Български перспективи“, с произведения от частната колекция на бизнесмена Николай Неделчев – живопис, графика и няколко пластики. „Необичайна“ – защото още на откриването на галерията преди година и половина нейният ръководител и главен уредник Мария Василева декларира изключителната политика на „Структура“ да показва само съвременно изкуство – а не модернизъм и авангард от междувоенния период (и, естествено, съвсем не фалшификати). Сирак Скитник? Не, Камасутра Изложбата си бе поставила амбициозната задача „да изследва белите полета в българската история на изкуството”, „да открие възможност за анализ на миналото и за преобръщане на представите за него”… чрез непознати произведения както на известни, така и на слабо познати автори като Александър Жендов, Христо Каварналиев, Мирчо Качулев, Кирил Кръстев, Гео Милев, Иван Милев, Иван Ненов, Жорж Папазов, Иван Пенков, Георги Попов – Джон, Боян Райнов, Николай Райнов, Сирак Скитник, Харалампи Тачев, Дечко Узунов, Мара Учкунова-Аубьок. Само седмица по-късно в гилдията вече масово, но не и публично, се говореше, че цялата изложба е крайно съмнителна, показаните произведения не представят авторите им в добра светлина. И така, докато на 12 юни доц. Ружа Маринска – специалист по проблемите на българския модернизъм и бивш директор на Националната художествена галерия, обяви в интервю за Клуб Z, че „голяма част от показаните творби не са автентични”. Без да посочва произведения и имена, но конкретиката не закъсня. Малика Фавър, "вдъхновила" Сирак Скитник: Това е ново ниво на плагиатство В петък художникът Антон Стайков разкри във Фейсбук, че рисунка с туш от изложбата, с обявен автор Сирак Скитник, е копирана от корицата на английско издание на „Кама Сутра” от 2012 г., дело на френската художничка Малика Фавр. На следващия ден отново Клуб Z съобщи, че „рисунка с туш на Мирчо Качулев” е прерисувана от рисунка на френския художник Киб, известният карикатурист Христо Комарници откри трети фалшификат от същия вид, а „Площад Славейков” намери още две ментета – рисунки уж на Гео Милев и Харалампи Тачев се оказаха прекопирани от творби на различни западноевропейски художници. Цялата история придобива още по-неприятен вкус, като погледнем каталога на изложбата, в който с текстове за изключителните качества на колекцията се представят изтъкнати специалисти и университетски преподаватели, членове на международни организации на критици, автори на десетки студии и статии, ръководили някои от най-големите ни арт институции – проф. Ирина Генова, доц. Борис Данаилов, д-р Биляна Борисова и д-р Мария Василева. Теории за гафа В социалните мрежи веднага се завъртяха няколко теории, опитващи се да обяснят гафа. С най-малко привърженици бе версията, че западноевропейските автори са копирали българските художници. Тя не звучи сериозно, най-малкото защото някои от произведенията в изложбата са приписани на автори, творили по-късно от чужденците. Далеч повече хора подкрепиха твърдението „сега ли разбрахте, у нас плагиатството и ментетата са широко разпространени”. Според специалистите, на родния арт пазар наистина има голям брой фалшификати – но тези от изложбата в галерия „Структура” са по-различен случай. Никой нормален фалшификатор няма да прекопира творба на един художник, за да я представи като произведение на друг, още повече когато измамата може да бъде открита за броени минути в интернет. Изглежда очевидно, че става дума за провокация. Ружа Маринска: Голяма част от произведенията в галерия „Структура“ не са автентични Тук се появява трето обяснение, според което фалшификатите са част от арт мистификация, подобна на акцията на Иван Мудов с мнимото откриване на Музей на съвременното изкуство в сградата на гара „Подуене“ в София през 2005-а – манипулация на общественото мнение със средствата на традиционна рекламна кампания с цел привличане на вниманието. Но първоначалните реакции на разкритията от страна на галерията – първо мълчание, после възмущение, че се пречи на българското изкуство, след това признание с половин уста и сваляне на фалшификатите от изложбата – изключват и тази възможност. Няма смисъл да обсъждаме и предположенията, че това е „добре измислена реклама на галерията, социален експеримент или акция срещу фалшивите новини”, защото щетите върху имиджа на колекцията, галерията и гилдията са доста тежки. Очевидни засега са две неща. Първото е, че някой е вкарал в колекцията фалшификати с ясната цел те да бъдат разобличени. Второто е, че ако гореизброените специалисти, писали в каталога на изложбата „Модернизъм и авангард. Български перспективи”, си бяха на мястото, този скандал не би бил възможен. Реакцията на доц. Ружа Маринска го доказва. Още четири копия на чужди картини в галерия „Структура“ Оттук нататък има много въпроси – откъде колекционерът се е сдобил с фалшификатите, имат ли те идентификационни сертификати, кой ги е издал, какъв е смисълът от тези документи, щом на практика те не гарантират автентичност, виждали ли са авторите на каталога произведенията, за които са писали… И най-важните два въпроса са: кой е авторът на тази измама и каква е нейната цел. Надяваме се да научим отговорите, но очевидно няма да е лесно – тази сутрин и екипът на „Култура.БГ” по БНТ призна, че не е успял да открие нито един желаещ да коментира публично темата. Ако иска да се изчисти от всички подозрения в зависимости, гилдията е задължена да открие отговорите на тези въпроси. Без това скандалите ще се множат, у нас никога няма да има нормален артпазар, да не говорим за популярност на българското изкуство в чужбина. Нищо чудно и разговорите за представяне на българска колекция от модерно и съвременно изкуство в центъра „Помпиду“ в Париж да стигнат до задънена улица. Площад Славейков

Още четири копия на чужди картини в галерия „Структура“

16 June 2019 11:17

Расте броят на картините със съмнителна автентичност в изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ в столичната галерия „Структура“. Сирак Скитник? Не, Камасутра Първоначално бе открито, че рисунка с подпис на Сирак Скитник (1883-1943) всъщност е създадена от френската художничка Малика Фавър и отпечатана на корицата на „Камасутра“, издание на „Пенгуин“. После се появиха и още… Скандална изложба показва портрет на Глен Клоуз като рисунка на модернист От галерията съобщиха, че ще сформират експертен съвет, който да провери цялата представена колекция на Николай Неделчев; заявиха, че намират случая за злоумишлена провокация. И докато се събере комисията от специалисти, ентусиасти започнаха да проверяват доброволно останалите произведения в „Структура“. „Площад Славейков“ намери две – рисунка, представена като създадена от Гео Милев, всъщност е на немски експесионист – Ернст Лудвиг Кирхнер (1880-1938), предложена на търг на модерно изкуство в Кьолн през 2018 г. с предварителна оценка между 60 000 и 80 000 евро. Вляво - рисунка уж на Гео Милев от изложбата в галерия „Структура”. Вдясно - „Тацьорка с вдигната пола“ на Ернст Лудвиг Кирхнер. Ето още една, на която открихме оригинала: Вдясно – дизайнерска рисунка на австрийския художник Коломан Мозер (1868 -1918), туш върху хартия, Виена. Вляво – българският вариант, приписан на Харалампи Тачев (1875-1944). Търсенето на фалшификати в изложбата дори се превърна във форма на игра за някои в интернет – става чрез търсачката за изображения в Гугъл, необходимо е само да имате снимки на картина от изложбата. Ето как се появиха още примери, а и читатели на „Площад Славейков“ започнаха да ни изпращат копия и техните оригинали: Вляво: "Ревност" на Мирчо Качулев, според каталога на "Структура". Вдясно: "Вечен идол" на Киб. Очевидно заради личните пристрастия на собственика на колекцията Николай Неделчев към работите на Мирчо Качулев (1901 – 1972) в изложбата могат да се видят най-много "негови" творби, копирани от съвременни автори. Малика Фавър, "вдъхновила" Сирак Скитник: Това е ново ниво на плагиатство В телевизионни интервюта Неделчев разказва, че се е запалил по модернизма именно от работа на Качулев, която видял преди шест години. Дано не е някоя от тези (виж и основната снимка най-горе).

Художничка посвети изложба на жертвите на насилие

16 June 2019 10:49

Кога и защо жертвите се превръщат в насилници? Отговор може да потърси в "Има нещо гнило в Рая" на Искра Благоева

Фрагменти от картина на Майстора плуваха в Гребната база в Пловдив

15 June 2019 22:43

Фрагменти от емблематичната картина на Владимир Димитров-Майстора "Девойка със слънчогледи" плуваха тази вечер в Гребната база, в Пловдив.