Култура

09 ноември 2018 07:30

Откриха нова галерия за съвременно изкуство в София

"Оборище 5 - галерия и зала" отвори врати вчера вечерта. Това е най-новото място за култура в столицата. То беше открито с изложба на американския творец Стивън Уилсън. Какво казват творбите му на българския зрител и каква ще е мисията на това място ...

източник: news.bnt.bg
Виж повече

 
Свързани новини

Иконографията на Палех

20 January 2019 12:32

Старите майстори зографисвали "екипно"

На Микеланджело ли е откраднатата картина в Белгия?

19 January 2019 12:41

Според експерти изчезналото платно може да е издирваната от години "Мадона дел Силенсио" на Микеланджело

"Прототип" на Иван Паскалев - на ръба между науката и магьосничеството

18 January 2019 10:01

Първата си самостоятелна изложба художникът представя в пространството на "0GMS-шкаф" в СГХГ - на едно от най-малките и нестандартни изложбени пространства в света

"Как живеем?" ще участва на Виенското биенале

17 January 2019 20:39

Проектът "Как живеем?" ще представи страната ни на Венецианското биенале в областта на изкуството. Автори са Рада Букова и Лазар Лютаков, а куратор Вера Млечевска. Решението е взето след разглеждане на 24 проекта.

Египетски художник пази традицията жива с ръчно изработени бои

17 January 2019 13:01

Хасан ел Шарк старателно изработва свои собствени цветове, прилагайки ги с малки четки към сложните очертания на хора и форми, вдъхновени от родното му край, но придобили световна известност

За първи път в Европа: Графити с революционна технология ще бъдат поставени на 32 локации в Пловдив

17 January 2019 12:40

"Европа в Капки Поезия" е идея на Телевизия ММ и се осъществява съвместно с екип от пловдивски художници за гостите на Европейската столица на културата 2019

Картина на Микеланджело изчезна от белгийска църква

15 January 2019 20:42

Картина, за която се смята, че е на Микеланджело, бе открадната от белгийска църква, дни преди експерт да потвърди авторството ѝ. Свещеник в малък фламандски град твърди, че произведението е изгубен шедьовър на ренесансовия майстор – затова споделя за картината на не повече от 20 човека. Ден преди да пристигне експертът оценител обаче, картината изчезва, съобщава „Гардиън“. Йан ван Раемдон, 61-годишният свещеник в църквата на град Зеле, се обръща към детективи, след изчезването на творбата. Кражбата е установена от две жени, дошли да оставят цветя в храма. Картината от XVI в., популярна като „Светото семейство“, изобразява Мария, Йосиф и спящото бебе Исус. Произведението е дарено на религиозната институция преди 16 години от бивш белгийски сенатор и стойността му се изчислява на около 100 млн. евро. Предстои официално изявление на полицията по случая. „Жена, която живее наблизо, видяла млад мъж, около 20-годишен, да обикаля около църквата в 5 ч. сутринта, но избягал, когато тя насочила светлина към него – обяснява свещеникът. – В петък в 9 ч. сутринта две жени, оставящи цветя на олтара, забелязват, че външната врата е отворена и картината липсва. Не съм споменавал за съмненията си за авторството в църквата. Исках да изчакам експертите и ако те бяха потвърдили, че е на Микеланджело, щях да засиля охраната на сградата. Казвал съм само на хора от семейството ми, приятели и на хора от църковното настоятелство. Знаят общо около 20 човека, никога не съм говорил публично за това.“ Като част от изследването си за картината, Раемдон пише имейли на няколко музея, но така и не получава отговор. „Може би някой е взел информацията от имейлите ми – предполага свещеникът. – Надявам се, че полицията може да провери камерите в района и да разбере какво се е случило.“ Картината е рисувана върху дървена плоскост.  Репродукция Йан ван Раемдо Според служителите в църквата, става дума за организирано влизане с взлом, в което са замесени повече от един участници. „Интересували са се само от една картина – казва председателят на църковното настоятелство Йохан Антуенис пред местен вестник. – Те дори не са погледнали другите ценни вещи.“ Впечатляващо количество скулптури, скици и картини оставя след себе си Микеланджело Буонароти (1475 – 1564). В последните години имаше редица нови открития на непознати негови произведения, въпреки че потвърждаването на авторството им понякога отнема години. Такъв пример е незавършена картина на Исус и Мария, която бе открита през 2010 г. зад канапе в частен дом – платното се озовало там 27 години по-рано, когато накриво отправена тенис топка случайно събаря картината. Оценена е на 190 млн. паунда от Антонио Форселино, брат на поканената да оцени открадната картина Мария Форселино. Кметът на град Зеле Ханс Кноп казва, че е теориите на свещеника за кражбата са правдоподобни. „Това е красива картина, надявам се, че ще успеем да си я върнем“, казва Раемдон, който работи по художествен роман за „Светото семейство.“ "Площад Славейков"

В този „Писък“ всеки може да открие себе си

11 January 2019 10:33

Рядка литография на най-популярната творба на Едвард Мунк – „Писъкът“, ще бъде показана в най-голямата изложба на художника във Великобритания от 45 години. Експозицията „Любов и тревога“ ще изследва норвежкия начин за изразяване на комплексни, често потискащи чувства. Във времето, когато Моне създава своите пейзажи, Мунк изобразява любов и страст, но също и завист, самота, притеснение, мъка и ментална нестабилност – най-запомнящо се в „Писъкът“, пише „Гардиън“. Версията, която ще бъде изложена през април в Британския музей, е черно-бяла литография, създадена след картината и две скици на „Писъкът“. Именно тази литография е най-често разпространявана, когато Мунк е още жив и му носи слава. „Емоционалното въздействие е изключително важно – казва кураторът Джулия Бартрум на въпрос защо картината е винаги актуална. – Мунк е бил дълбоко, дълбоко наясно с менталната нестабилност, менталните болести, голяма тема по неговото време, и това се е опитвал да изобрази. Всичко, което се е стремил да изрази, за начина, по който работи съзнанието, днес има огромен резонанс.“ „Писъкът“ ще бъде изложен сред „Anxiety“, „Separation“ и скицата „Despair“, свързвана с най-известната творба на Мунк, защото показва човешка фигура, извърната към фиордите. Това, според Бартрум, вероятно е „моментът, в който той е почувствал как викът преминава през природата“. „Anxiety“, или на норвежки „Angst“, показва бели лица, стичащи се по най-популярната улица на Осло. Кураторката смята, че в тази картина може да открие себе си всеки, който някога се е чувствал самотен в Лондон. В текст, придружаващ „Писъкът“, Мунк пише за кървавочервено небе, нарисувано на платното, и как моментното чувство резонира в долината и главата му. В изложбата има общо 83 творби на художника, включително 50 литографии от неговия музей в Осло. Сред другите теми, показани в експозицията, са жените, с които творецът е имал серия катастрофални връзки, и болестите. Картината „Ревност“ изобразява писателя Станислав Пшибишевски и жена на заден план, вероятно Дагни Юел, заедно с мъж, обърнат с гръб към Пшибишевски. Смята се, че Юел е имала връзка в Мунк преди краткия си брак с полския писател. Майката на художника умира от туберкулоза, когато той е още млад, сестра му също заболява. „Болното дете“ вероятно е провокирана от смъртта на сестра му. В изложбата в Британския музей ще бъдат изложени три версии на картината. Когато е изложена в Берлин през 1892 г., „Болното дете“ предизвиква скандал – хората тогава още не са свикнали с опитите да се пресъздава болката в момента на смъртта. Наложило се изложбата да бъде закрита само седмица след откриването ѝ, но в авангардните среди приемат Мунк повече от добре. Бартрум коментира, че Мунк няма деца, тъй като се страхувал да не страдат от болести, но картините му били като заместител. Кураторката обяснява, че Мунк е бил истинска европейска космополитна фигура, животът му протича в пътуване между Париж и Берлин, привнасяйки в Норвегия нови техники. Изложбата „Любов и тревога“ може да бъде разгледана в Британския музей от 11 април до 21 юли 2019 г. "Площад Славейков"

Галерията в Добрич показва творби на Бронка Гюрова

11 January 2019 10:06

С пейзажи от Балчик, Созопол, Андите, Сан Салвадор и няколко портрета, рисувани от една от най-интересните български художнички Бронка Гюрова открива културния си календар художествената галерия в Добрич. Нейни творби са излагани в галериите в София в периода 1933 – 1949 г. Заради творческите търсения, Бронка Гюрова и съпругът ѝ Елиезер Алшех са обявени от тогавашната критика за формалисти. Отнета им е възможността да работят и излагат в страната ни. Това принуждава семейството да напу

Обратната страна на календарчето - изложба на Франсоа Нуге

10 January 2019 15:06

Франсоа Нуге е френски художник, режисьор и професор в Университета по изкуствата във Франция. От 2015 г. той живее между България и Франция. “Обратната страна на календарчето” е първата му самостоятелна изложба в България. През 2017 г. затворник открива странна находка, грижливо скрита в стената на килията му в Софийския централен затвор - джобно календарче от 1981 г., рекламиращо Държавната спестовна каса. Преди тридесет и шест години незнайният му собственик е