Култура

06 декември 2018 10:57

Ще бъде ли купена творба на Кристо с дарението от Австралия?

Как ще бъде похарчено наследството на Маргарита Занеф, завещано на Националната галерия? Това се питат мнозина творци от столичната артсцена, откакто бе оповестена последната воля на българката, живяла в Австралия и починала през 2016-а, да дари близ...

източник: clubz.bg
Виж повече

 
Свързани новини

Хубен Черкелов за пърформанса-вечеря: Просто почерпка с изненада

04 December 2018 14:47

Скандалът с изложбата с вечеря в Националната галерия не стихва - и повече от седмица в публичното пространство се обсъждат детайли около пърформанса, пърформанс ли е, след като не е обявен в сайта на галерията, защо бяха изтрити видеата, коя е авторката Ода Жон… Противно на обичайните случаи, мненията се разделиха не на два лагера, а на доста повече, хора от културата заеха различни позиции - и дори се оказаха в един лагер със свои принципни противници. Художникът Хубен Черкелов е един от основателите на знаменитата галерия за съвременно изкуство XXL, съществувала в началото на промените, чийто кръг през годините направи някои от най-провокативните арт пърформанси у нас. Черкелов обаче - както и немалко още хора на изкуството у нас - не смята, че пърформансът-вечеря на Ода Жон е изкуство. Поканихме художника да обясни позицията си, но тъй като  живее и работи в Ню Йорк, въпросите му изпратихме по имейла. „Голямото плюскане“ – пърформанс или пир по време на чума? - Присъствали ли сте на откриване на изложби с вечеря в Ню Йорк, г-н Черкелов? - Да, разбира се, присъствал съм много пъти. Но цената на тази в НХГ е в голяма диспропорция спрямо средния доход в страната. Това е разликата. - Вие сте от групата на артистите, които не приемат вечерята на Ода Жон в Националната галерия за пърформанс, защо? - Първо, аз не съм присъствал, а и самото събитие не присъства на уеб страницата на Националната галерия. Това, което бе видяно и коментирано, е изтрито. Очевидно някой не е доволен от резултата. Може би авторката не е доволна от изпълнението, нямам представа. - Ако присъствахте на тази вечеря-пърформанс, каква би била реакцията ви? - Бих поднесъл извиненията си и щях да напусна залата. Още преди „Излел е Делю хайдутин“. - Не тръгна ли целият този шум от неколцина творци във Фейсбук – не стоят ли тъкмо недоволните зад това може би най-широко обсъждане на изложба в публичното пространство в последните 10 години? - Според мен това обсъждане е тръгнало от обидени хора, присъстващи на банкета. Дали са творци, или не – това не е толкова важно. След още един месец ще е и забравено. За това е Фейсбук. А и смятам, че боядисването на паметника на Червената армия е по-коментирано събитие от това. И изобщо, когато говорим за култура, нека не подреждаме кой-по-най. Историята ще си свърши работата и без нас. - Оказвате се на страната на фигури, артисти и издания, които принципно не приемате. Не се ли борехте срещу такъв тип профанско обсъждане на съвременното изкуство? - Боря се, когато става въпрос за изкуство. Когато говорим за банкет, езикът следва да е народен. Нямам нищо против изложбата и скулптурата на Ода Жон – и не съм ги обсъждал, тъй като не съм ги виждал на живо. Живописта трябва да се види и преживее и мисля, че хората, които са видели картините, ги харесват. - Един бивш културен министър откри политически аспект във вечерята-пърформанс – това е било едно буржоазно „плющене“ на кръг от „соросоиди“, наречени в този случай и „одажончета“ - какъв е вашият коментар? - Не съм съгласен с бившия министър. В случая смятам, че става въпрос за обилна почерпка с изненадка и много, ама много непрофесионален пиар, което доведе до тази неловка ситуация. Аз твърдя, че Жон и нейният екип са допуснали грешка, която продължават да правят и до днес с разделянето на публиката на знаещи и незнаещи. - Твърдите, че тази вечеря-пърформанс не е нищо повече от вечеря – а дали участието на Марсел Дюшан с писоара в изложба през 1917 г. не е нищо повече от подигравка? - Да, за съжаление тази вечеря е много нелепа част от изложбата. Сега повечето хора възприемат картините и скулптурата само като декорация към банкета. Сравнението ви с Дюшан е в духа на разгоговорите за банкета и жълтата преса. Не е сериозно. - Ще дам отново пример с Дюшан – след участието на писоара в изложбата, той го унищожава и от това участие остава просто снимка. Защо за вас е неприемливо, че от вечерята на Ода Жон останаха малко снимки и преди всичко приказки за нея? - Т.е. твърдите, че Ода Жон повтаря Дюшан? Не съм убеден. - Ода Жон, всъщност, не направи ли най-трудното за българската култура след промените – накара всеки да обсъжда произведение на съвременното изкуство? Това не е ли полезно за всички български творци, не е ли обогатяващо за публиката? - Всъщност, ако хората не говореха за салами и „соросоиди“ – да. Но това не е така, спорът е за менюто и репертоара на вечерята. Не мисля, че съвременното изкуство се нуждае от подобни маньоври, за да бъде отразено от медиите. Реално няма разговор. Хората са изнервени. Кризисен пиар и присмех. - Скандалът с вечерята-пърформанс в един момент смени посоката си. Министерството на културата в момента проверява дали и.д. директорът на Националната галерия Ярослава Бубнова не съвместява поста заедно с директорския на Института за съвременно изкуство (ИСИ). Да обясним в какво се състои проблемът, ако бъде открито наличие на такъв? - За мен има конфликт. Предстоят откупки с парите от завещанието на г-жа Маргарита Занеф – и ако трябва да са за съвременно изкуство, то няма как да подминем факта, че от 23 години Ярослава Бубнова е директор на ИСИ и е курирала предимно членовете му, пътувания… Сега, дали това е ставало през работно време, платено от данъкоплатците, може и да има значение. Има и предостатъчно кадри от гостуванията ѝ в „Денят започва с култура“ по БНТ, където се говори за неща, различни от ставащото в „Квадрат 500“, имащи отношение към художниците от ИСИ – въпросът е дали това е ставало през работното ѝ време, дали е пътувала и работила за Института в работното време на Националната галерия… Аз отговор на тези въпроси нямам, но Министерството на културата може да има. "Площад Славейков"

Ода Жон: вътрешност и външност

03 December 2018 12:18

Опитвам се да отмахна от себе си скандала, който се получи около пърформанса „Вечеря – натюрморт“ на Ода Жон в НГ Двореца. Опитвам се да мисля само за изложбата ѝ „Сърцевина“.

Боил Банов: Най-страшно в изкуството е да не те забелязват

01 December 2018 09:48

От гледна точка популярност е 11 от 10, този художник, тя е доста опитна, прави такива неща, тя търси този ефект, търси провокацията, търси интереса дори негативния и въпрос на нейн вкус е колко добре го прави, но не това е тема на един министър да обсъжда. Така министърът на културата Боил Банов коментира в предаването "Денят започва с Георги Любенов" реакциите и темата за откриването на изложбата на художничката Михаела Дановска, с псевдоним Ода Жон. Цялото интервю с министър Боил Банов гледайте във видеото.

Боил Банов няма да санкционира директорката на Художествената галерия

28 November 2018 08:30

И като Боил Банов, и като министър в случая е едно и също – цензура в Европа няма да върна. Това заяви министърът на културата Боил Банов относно прословутата изложба на Ода Жон в Националната художествена галерия и коктейла към нея. Ако санкционирам някой директор на галерия или художник за това, че се е изявил, дори провокативно, ще влезем в европейските анали. Не мога да направя такова нещо, подчерта Банов пред Нова телевизия. Според министъра на културата гостите на коктейла не с

Прием с хора от храна в Националната галерия предизвика недоволство

26 November 2018 19:44

Прием в Националната галерия с отрупана маса с месо във формата на човешки тела предизвика бум от възмутени коментари в социалните мрежи. Коктейлът, наречен "Вечеря - натюрморт", е част от откриването на изложбата на художничката Михаела Дановска, с псевдоним Ода Жон. От галерията не отчитат приема като грешка. Определят го като необичаен и рисков, но това бил животът на новото изкуство в неговото желание да общува с хората.

Изложба на съвременно китайско изкуство представят в НХГ

05 October 2018 12:43

Националната художествена галерия представя съвременното китайско изкуство в изложбата "История и действителност". Над 10 художници разкриват с изразните средства на живописта, графиката и инсталацията гледните си точки върху миналото и настоящето на Китай и на света. Участниците в изложбата са известни съвременни творци от различни провинции в Китай. Изложбата може да бъде разгледана до 18 ноември.

Лондон се сбогува със загадъчната пирамида на Кристо

23 September 2018 15:04

Лятото си отиде днес и с него си отива и последната инсталация на твореца от български произход Кристо, пише британският в. "Гардиън".  Става дума за загадъчната пирамида Мастаба, "изградена" с помощта на 7506 варела насред езерото Серпентината в лондонския Хайд Парк. Двадесетметровата пирамида, издържана в сини, червени и розови цветове, изникна там в началото на лятото, през юни, и превърна всекидневието на лондончаните в нещо необичайно. За децата Мастаба беше причудлива и паметна атракция, но се намериха и критици, които се чудеха каква е идеята на съоръжението.  В „Гардиън“ пак критични към „Мастаба“: Гигантска, повърхностна и инертна Според анализатори Мастаба напомняла на хората, че живеят на планета, на която има и други хора и всички те имат различно възприятие за едни неща, които виждат. Така например за някои пирамидата насред езерото беше като голям кораб, а за други пък благодарение на нея езерото изглеждаше с по-друга форма. За туристите в Лондон тя се превърна в задължителна атракция. Днес варелите ще бъдат разглобени. Както обеща 83-годишният Кристо, те ще бъдат рециклирани. Инсталацията, както и предишните проекти на Кристо, бе изцяло финансирана от него.