Култура

11 юни 2019 15:23

„Чернобил“

„Чернобил“ наистина разбуни духовете. Той отся обикновените политически привърженици на Кремъл от сектантите на Кремъл и платените рупори на държавната пропаганда....

източник: kultura.bg
Виж повече

 
Свързани новини

In Memoriam. Франко Дзефирели (1923–2019)

17 June 2019 17:47

Духът на този космополитичен артист и изключителен посланик на италианската култура по света, където е по-добре приет, отколкото в родината си, би могъл да се определи и като ренесансов.

Франсис Форд Копола ще получи награда "Люмиер"

15 June 2019 16:44

Фестивалът се провежда от 2009 г. и е смятан за най-големия форум за класически филми в света

Почина режисьорът Франко Дзефирели

15 June 2019 15:21

На 96-годишна възраст в Рим почина световноизвестният режисьор на "Ромео и Жулиета" Франко Дзефирели.

Чернобил: Българската следа

14 June 2019 21:45

Сериалът „Чернобил“ върна лентата на събитията назад и припомни безпогрешно, че за да се стигне до истината, трябва да се започне от лъжата. Катя Тодорова ни среща със създателя на Центъра за радиационна защита към ВМА. „Чувствам се съпричастен на вината, но не и лъжата“, споделя проф. Валентин Босевски. „Това, което се случи в Чернобил, беше ужасяваща технологична катастрофа, която се превърна в метафора за човешката доблест и готовност да дадеш живота си да другите“. Цялото интервю вижте във видеото:

Живков за аварията в Чернобил: Ще си мълчим

14 June 2019 14:48

На 26 април 1986 г. по време на планов експеримент в реактора инженерите допускат грешка, която предизвиква експлозия в четвърти блок на Чернобилската атомна електроцентрала. България се нарежда на осмо място по степен на замърсяване сред страните от засегнатия регион. Заради информационното затъмнение, спуснато от Политбюро през 1986 г., нашата страна заема първо място по ефективна доза облъчване на населението в Европа. За хората от високите етажи на властта са взети специални мерки срещу радиоактивните замърсявания, но обикновеният българин не е получил предупреждение. Дори напротив. На манифеста по случай първи май под капките на радиационния дъжд тържествува трудеща се София. А децата, вместо да бъдат прибрани вкъщи, спокойно се разхождат по улиците. В телевизионно интервю бившият шеф на Националната следствена служба Ангел Александров споделя, че в първите дни на месец май в планинските и полските райони най-малките, които пият единствено мляко, за двайсет дни са погълнали количества радиация, надвишаващи нормата за радиоактивна защита тринайсет пъти. Той твърди още, че на четвърти май, когато докладват на Тодор Живков, че положението е много сериозно, той кима с глава и казва: "Ще си мълчим.“

Горбачов не е гледал сериала "Чернобил"

09 June 2019 22:23

В интервю за радио "Говорит Москва" последният ръководител на Съветския съюз Михаил Горбачов заяви, че още не е гледал сериала "Чернобил", който описва ядрената катастрофа, случила се по време на неговото управление.

Дрон над призрачния град край Чернобил (видео)

09 June 2019 13:39

Кадрите са заснети в събота

Сериалът "Чернобил" накара Кремъл да се срамува

06 June 2019 11:10

„Чернобил”, изключителният сериал на HBO и британския канал Sky, завърши – и докато зрители и критици по цял свят не могат да сдържат вълнението си от майсторската работа на създателите му и тревожното хуманистично послание, редица големи руски медии се хвърлиха в атака срещу „поредните вражески лъжи”. За „Кръстоносен поход на продържавните медии срещу сериал, който може да се гледа само в интернет и по платен канал, но се е превърнал в събитие от държавен мащаб”, пише в независимото издание „The Moscow Times“ Иля Шелепин. Той сочи за пример няколко публикации в най-тиражните медии в Русия. В „Комсомолская правда” например подозират, че зад създаването на „Чернобил” стоят конкурентите на „Росатом”, които искат да ударят имиджа на Русия като ядрена сила. Друг популярен вестник – „Аргументи и факти“, нарича серията „ядрени таратанци“ и „карикатура, а не истина“. „Липсват само мечки и хармоники!” — резюмира водещият на най-гледания новинарски тв канал в страната „Россия 24” Станислав Натанзон. Като пример за лошокачествената работа на създателите на сериала той посочва пластмасовата дограма за прозорци, която не се е срещала в Съветския съюз. Тя може да се види, ако значително увеличите кадъра с един от жилищните блокове в Припят. Но критиците не се занимават само с такива дреболии. „Академик Легасов наистина участва в ликвидацията на инцидента и след това изказа критики за организацията на ядрената индустрия в Съветския съюз. Но не го направи тайно! Той говори публично. Ето например негова голяма статия във вестник „Правда”, казва водещият и показва самия вестник със статията на Легасов. Тези аргументи трябва да унищожат едно от основните послания на „Чернобил”: че държавата се страхува да признае грешките си – а понякога това води до тежки последствия. Но се оказва, че няма проблем, тъй като академик Легасов е можел да публикува критиките си в най-важния вестник на СССР. „Но, уви – пише Шелепин, – както често се случва в руските държавни канали, водещият „разобличава” лъжа с помощта на собствена лъжа. Академик Легасов наистина е написал статия за „Правда” през 1987 г, но редакцията не я одобрява и не я публикува.” По това време Легасов се чувствал преследван: Академията на науките не е приемала идеите му, Михаил Горбачов е отказал да му присъди званието „Герой на социалистически труд” (въпреки че награждава хората, работили с Легасов в Чернобил). След едно от съвещанията в Академията Легасов се обесил. И макар и две седмици след смъртта му, статията му все пак била отпечатана, през 1988 г. Шелепин смята, че „Чернобил” е заснет доста точно, с голямо внимание към детайлите, но е уверен, че сега, след финалния епизод, ще започне голямата вълна̀ на разобличенията — без значение дали ще бъдат подкрепени с факти, или не. Авторът посочва, че по-честен от всички останали парадоксално се оказал ултра-про-съветският журналист Анатолий Васерман, който казва: „Ако англо-саксонците са снимали нещо за руснаците, то несъмнено не е вярно”. Той поне няма да си губи времето да търси неточности в сериала – всичко в него поначало е „несъмнено невярно”. Стивън Кинг гледа "Чернобил", сеща се за Тръмп Дори в Русия отдавна не се правят неоспорими исторически филми за Русия, припомня „The Moscow Times“ и търси отговор на въпроса защо продържавните медии предварително са били настроени против. Неговото обяснение е, че зад това се крие съвсем нормална ревност и несъгласие чужденци да имат мнение за руската история: „само ние имаме право да говорим за нашата история, не се бъркайте в нея, тя си е наша”. Но случаят с Чернобил изглежда печално и радиацията не се ограничи само на територията на СССР. Шелепин твърди, че сериалът на HBO е помогнал на много от неговите връстници да видят по различен начин аварията в Чернобил. Ако по-голямата част от филмите за бедствия стигат до кулминация – експлозия, в „Чернобил“ инцидентът в атомната централа е само кратка сцена в първия епизод, а самият сериал е почти изцяло посветен на страшната и безкористна борба на съветските хора с последиците от взрива. И именно тези хора – с цената на живота и здравето си са спасили Европа. През какво им се е наложило да преминат – в известна степен може да се разбере, когато гледате сериала. Авторът говори и за отношението към ликвидаторите в Русия – те не са почитани като героите, спасили Европа. Достатъчно е да се отиде на уебсайта на президента, за да се види колко често Владимир Путин се сеща за „жертвите на Чернобил“, много от които все още са живи и страдат от различни заболявания, причинени от радиацията. Путин се обръща към тях само на големи дати – последното му обръщение към ликвидаторите е направено в чест на 30-ата годишнина от произшествието през 2016 г. Преди това той си спомни за тях през 2011 г., по повод 25-ата годишнина. 30 г. след аварията - сложиха саркофага на Чернобил (ВИДЕО) Шелепин смята,че ликвидацията на последиците от аварията в Чернобил е не по-малко важна за континента, отколкото победата във Великата отечествена война. „Денят на победата от ден на скръб, както беше преди, се превърна в шумен празник с военен парад. Събитията, свързани с Чернобил, никога няма да се превърнат в празник. И ако е невъзможно от тях да се направи празник на гордостта и величие, тогава е по-лесно да се забрави”, пише той. Но въпреки това ще има опит да се даде по-различно обяснение за тази катастрофа. Тв каналът НТВ вече е обявил, че снима свой сериал „Чернобил”. В неговия сюжет агент на ЦРУ е изпратен в Чернобилската зона с диверсионни задачи. Режисьорът на проекта Алексей Мурадов се осланял на някакви маргинални конспиролози. „Има хипотеза за вмешателство на американците в работата на Чернобилската АЕЦ. Много историци не изключват хипотезата, че в деня на взрива в Централата е работил агент на вражеските спецслужби”, цитиран е режисьорът Мурадов. Приключенското криминале с международен заговор и офицер от КГБ, който се бори с американски шпиони, трябва да подмени историята за героите-ликвидатори. Статията завършва с посочването на причината продържавните руски медии да търсят недостатъци на „Чернобил”. Това е срамът, че „за подвизите на ликвидаторите разказва американският канал HBO, а не ние самите”. Разбира се, във връзка с Чернобил Кремъл има още много основания за срам – преди аварията, когато се случва и след нея. Площад Славейков

Българският филм „Áга“ спечели поредния престижен международен приз

03 June 2019 21:10

Копродукцията на БНТ „Áга“ на режисьора Милко Лазаров взе поредна международна награда, този път на кинофестивала в Тенерифе, Испания. Лентата е отличена за най-добър филм в силна конкуренция с филми от Кан и режисьори с номинация за наградите „Оскар“.

Новият филм на Алмодовар с премиера на "Киномания"

26 May 2019 16:21

„Болка и величие“ – заглавието, под което ще се разпространява у нас новият филм на Педро Алмодовар – ще бъде показано премиерно в България на 33-ото издание на фестивала „Киномания“, съобщават от НДК. Творбата заслужено обра овациите в Кан, а Антонио Бандерас спечели наградата за най-добър актьор. По думите на Божидар Манов, отличието за Бандерас, персонализирал на екрана алтер егото на режисьора, съвсем не е достатъчна – според критика, Алмодовар е несправедливо пропуснат сред важните награди на фестивала. „Талантлив филм, заснет с много искреност, болезнена откровеност и елегантни режисьорски решения“, „Болка и величие“ е носталгична автобиографична изповед на испанеца. Филмът на Алмодовар е първото обявено заглавие от тазгодишното издание на „Киномания“, продуциран от НДК. Прожекцията ще бъде на 23 ноември. „Болка и величие“ е вдъхновен от филма „8½“ на Фелини и разказва за остаряващ режисьор. В ролята на Салвадор Майо Антонио Бандерас пресъздава пътуването в миналото на един самотен вече творец и емоцията от срещите му с хората, оставили траен отпечатък в живота му. Филмът търси отговор на въпроса дали човек намира смисъл в живота си без творчеството. Първи трейлър на новия филм на Алмодовар, вдъхновен от Фелини Актрисата Пенелопе Крус се появява в реконструирания свят на Майо като важна част от неговия емоционален пъзел. След епизодичните им появи в „Свалки в облаците“ (2013), това е първият филм на Алмодовар, в който двама от предпочитаните му актьори – Антонио Бандерас и Пенелопе Крус – играят главни роли. Новото кино на Алмодовар – хладна игра, никой не пее, няма хумор „Хората си мислят вероятно, че ние живеем на червения килим, но това не е вярно. Ние страдаме много, правим саможертви и у всеки актьор има много болка. Но има и слава, и това е моята нощ на слава“, каза Бандерас, получайки наградата в Кан, която той посвети на Алмодовар. Фестивалът „Киномания 2019“ започва на 14 ноември и ще продължи до 28 ноември. Билетите за „Болка и величие“ ще бъдат в продажба от 29 май, сряда, на касите на Билетния център в НДК и онлайн. "Площад Славейков"